نام محصول :
کاسه نمد
ساعت کاری : شنبه تا پنج شنبه ( 8 – 20 )
نام محصول :
کاسه نمد
کاربرد :
پولوس گیربکس، کاسه نمد شیر فرمان، لاستیک گیت سوپاپ، شفت ورودی گیربکس، لیور دنده، سر میل لنگ، ته میل لنگ، کمپرسور باد، فانوسی، گیربکس، الکتروموتور، جک هیدرولیک، پمپ آب، چرخ، ماشین، دستگاه CNC، شیر، ژنراتور، گردگیر دولب.
کاسه نمدها قطعه ای ضروری و مهم در تمام وسایل صنعتی میباشند. وظیفه کاسه نمد عایقبندی برای شافت های چرخشی میباشد که از ورود و خروج سیالاتی چون ” روغن ” از شفتها و یاتاقانها جلوگیری میکند.
کاسه نمدها به عنوان نوعی درزگیر برای درزبندی شفت دوار (Rotary) و پوسته حاوی سیال در گیربکسها، سیلندرهای هیدرولیک و … استفاده می شود تا مانع از نفوذ سیال به بیرون از پوسته گردد.
این آببند یا بین دو جسم دوار و یا بین دو جسم ثابت و دوار استفاده میشود.
شرکت دوام پارت آریا با ترکیب فلز و الاستومر توانایی تولید کاسه نمد با قابلیت تحمل دما از 60- الی 220+، حداکثر سرعت 30 متر بر ثانیه و فشار 1 مگاپاسکال در متریال های مختلف را دارا میباشد.
جنس کاسه نمد :
جنس انواع کاسه نمدها با توجه به محیط کاری حود، به انواع نسوز، سیلیکونی، لاستیکی و فلزی است.
مواد اولیه :
اگرزمانی واژه ی Oil Seal به گوشتان خورد بدانید که منظور همان کاسه نمد ترجمه میباشد. کاسه نمد ها به طور کلی از دو بخش انعطاف پذیر داخلی و بخش خارجی و سخت فلزی تشکیل شدهاند.
وظیفهی اصلی کاسه نمد را بخش داخلی و انعطاف پذیر آن بر عهده دارد که این بخش به بخش فلزی چسبیده است.
بخش داخلی و انعطاف پذیر عموماً از جنس پلاستیک سنتزی یا طبیعی است که با فشار آمدن بر روی آن از روغن ریزی و ورد و خروج سیالات جلوگیری میکند.
اگر بخواهیم ساختار کاسه نمد را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که کاسه نمد از سه قسمت زیر ساخته شده است :
کاسهنمدها از نشت سیالات و ورود عناصر در قطعات مکانیکی جلوگیری میکنند.
قسمت فنری معمولا در لبهی لاستیکی کاسهنمدها قرار میگیرد و به عنوان یک تقویت کننده جهت جلوگیری از ورود مواد و آلودگیهای خارجی به داخل دستگاه عمل میکند. حلقهی فلزی نیز در اسکلت داخلی کاسه نمد قرار میگیرد و موجب استحکام و مقاومت کاسه نمد میشود. بخش بیرونی کاسهنمد هم معمولاً از لاستیک نیتریل ساخته میشود که بر اساس نیاز مصرفکننده و شرایط محیطی در متریالهای دیگر نیز قابل تولید میباشد.
کاسهنمدها با توجه به محل استفاده در کاربردهای مختلفی همچون مقاومت در برابر فرسایش، حرارت، برودت، مواد نفتی، مواد اسیدی و قلیایی و… تولید میشوند.
کاسه نمدهای ضدروغن نیتریل بوتادین (Nitrile Butadiene Rubber) متداول ترین آببندها هستند، که مقاومت بالایی در برابر گریس داشته و بازه دمایی عملکرد این کاسهنمدها 40- تا 120+ درجه سانتی گراد میباشد.
کاسه نمد ACM ترکیبی از لاستیک اکرلیک و نیتریل بوتادین است.
جالب است بدانید این نوع کاسهنمد مقاومت بالایی در برابر روغن داشته و تا دمای 150 درجه سانتیگراد را نیز تحمل میکند.
کاسه نمدهایی که با پلییورتان (P.U) تولید میشوند در مقابل گریس، سایش، پارگی و کشش مقاومت بالایی دارند.
این نوع آببند از مقاوم ترین کاسه نمدهای رایج محسوب می گردد.
کاسه نمدهای سیلیکونی تولید شده توسط شرکت لاستیکسازی دوام پارت آریا دارای ویژگی خاصی در کاهش جذب روغن و استهلاک و همچنین قابلیت مقاومت بالای دمایی از 50- الی 250+ را دارا است.
کاسه نمد وایتون، مقاومتی بالایی در برابر حرارت دارد و قادر است تا 300+ درجه سانتیگراد را تحمل کند.
کاسه نمد پلی تترا فلوئورو اتیلن (PolyTetraFluoroEthylene) به علت عملکرد مطلوب در دمای بالا (320+ درجه سانتی گراد)، کاهش اصطکاک و عمر طولانی در موارد خاص کاربرد دارد.
کاسه نمد با متریال اتیلن پروپیلن داین مونومر (Ethylene Propylene Diene Monomer) دارای مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی، گازها، زنگ زدگی، آب شور، ازون، نور خورشید و شرایط سخت جوی است.
اگر هر یک از این موارد را مشاهده کردید، یعنی کاسه نمد خودرویتان نیاز به بررسی و یا تعویض دارد:
اولین مورد آن دما می باشد که سه شکل دمایی در کاسهنمدها وجود دارد :
1 – دمای بیرونی
2 – دمای «زیرلبه» (Underlip)
3 – دمای «انباره» (Sump)
مجموع اثرات این دماها سبب میشوند تا مواد الاستومری در این قطعات، سخت شوند که در نهایت عدم انعطاف و کاهش عمر قطعه را به همراه دارد.
دمای خارجی میتواند ناشی از هر منبع حرارتی خارجی باشد و تاثیر شدیدی بر عمر این قطعه خواهد گذاشت.
دومین مورد فشار است. کاسهنمدهای شعاعی برای عملکرد در سیستمهای پرفشار طراحی نشدهاند. بخش انعطافپذیر بسیار نازک است و از هیچ حمایت مستحکمی نیز بهره نمیبرد. و حتی اگر کمی فشار به لبه خارجی افزایش پیدا کند باعث میشود تا این لبه برگردد که این امر نیز سبب کاهش عمر قطعه میشود.
ذکر میشود و زمانی که با این محدوده از فشار سروکار داریم باید سرعت شفت را نیز در نظر داشته باشیم.